top of page

Free Slank Doen Community

Openbaar·174 leden

Als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing

Als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing

Veel mensen denken dat hun probleem met afvallen eten is. Dat ze te veel eten. Te vaak eten. Of het verkeerde eten.

Maar wat als dat niet het echte probleem is?

Want als honger niet het probleem is… dan is eten ook niet de oplossing.

In deze aflevering neem ik je mee in een andere manier van kijken naar afvallen. Geen strijd met eten, geen nieuw dieet, maar een dieper inzicht in waarom we eigenlijk eten.

Dat heeft zelden met honger te maken, en veel meer met hoe we denken, wat we voelen en wat we automatische doen.

En zolang we een emotioneel of mentaal signaal proberen op te lossen met eten, blijven we vastlopen in hetzelfde patroon.

In deze aflevering ontdek je:

• Waarom eten vaak een reactie is op emoties in plaats van honger

• Waarom diëten zo vaak tijdelijk werken, maar zelden blijvend

• Het verschil tussen een eetprobleem en een gedragspatroon

• Waarom afvallen niet alleen over voeding gaat, maar ook over energie, gedachten en gewoontes

• Waarom veel mensen proberen een nieuw lichaam te krijgen met een oude versie van zichzelf

• Hoe je kunt beginnen met het updaten van jezelf in plaats van opnieuw te diëten

Je luistert de podcast is de Fitspe app onder het tabblad: podcasts.

Wil je hier dieper in duiken?

In mijn gratis info webinar Slank Doen Academy laat ik je zien hoe je het Slank Doen model kunt gebruiken om niet alleen af te vallen, maar ook slank te blijven.

Je ontdekt onder andere:

• waarom motivatie vaak overschat wordt

• hoe gedragspatronen ontstaan

• hoe je stap voor stap een nieuwe basis legt voor blijvende verandering

De eerstvolgende webinar is op vrijdag 20 maart om 10.00 uur.

Je kunt je gratis aanmelden via deze link:

https://mira.ikwilaanmelden.nl/webinar-221517⁠

Ik hoop je te ontmoeten bij de webinar!

23 weergaven

Mira’s uitspraak “Als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing” herken ik inmiddels heel goed.

De eerste drie maanden van mijn traject gingen eigenlijk van een leien dakje. Ik was gemotiveerd, scherp en vooral ontspannen bezig met mezelf. Het voelde alsof alles op zijn plek viel. Ik maakte andere keuzes, bewoog meer, lette op mijn voeding en het lukte me om nieuwe gewoontes rustig in mijn leven te laten landen. Dat was een mooie periode om een basis te leggen. Maar echte verandering laat zich pas zien wanneer het leven weer wat onrustiger wordt. Wanneer er, zoals we dat zo mooi zeggen, weer een paar beren op de weg verschijnen.

En precies daar zat voor mij het leerpunt.

Ik merkte op een gegeven moment dat dat minder fijne gevoel weer langzaam kwam opzetten. Stress, spanning, onrust. Momenten waarop ik vroeger automatisch naar eten greep. Niet omdat ik echt honger had, maar omdat het een manier was om met dat gevoel om te gaan. Het verschil nu is dat ik het eerder herken. Ik voel het aankomen. Ik merk het in mijn lichaam en in mijn gedachten. En juist dat bewustzijn helpt me om even stil te staan voordat ik reageer.

Om mezelf de vraag te stellen: wat heb ik nu eigenlijk echt nodig? En soms is dat rust. Soms een wandeling. Soms een gesprek. Soms gewoon even niets. Het maakt me scherper op mijn eigen valkuilen. Niet om streng voor mezelf te zijn, maar om niet automatisch terug te vallen in oude patronen. Voor mij zit daar de echte verandering: niet in de periode dat alles vanzelf gaat, maar juist in de momenten dat het wat lastiger wordt, en ik toch een andere keuze kan maken.

bottom of page