Wat Weight Watchers verloor, geeft de Slank Doen Club je terug
- 19 mei
- 5 minuten om te lezen
Ergens in 1961 zat Jean Nidetch aan haar keukentafel in Queens, New York.
Ze had net van haar arts te horen gekregen dat ze om gezondheidsredenen moest afvallen. Jean wist heus wel wat haar te doen stond (minder eten, meer bewegen), maar iets in haar zei: "Dat is niet genoeg." Want ze had al zó vaak geprobeerd om op eigen kracht af te vallen, maar het lukte nooit blijvend.
Het probleem was niet dat ze niet wist wát ze moest doen; het probleem was volhouden...
En toen kreeg ze een idee. Geen dieetboek. Geen calorieëntabel. Geen wonderpil. Maar support.
Jean nodigde een paar vriendinnen uit die ook worstelden met hun gewicht, en samen begonnen ze wekelijks bijeen te komen. Ze praatten over hun uitdagingen, deelden successen en steunden elkaar bij elk onsje dat eraf ging, of juist niet.
Dat was het begin van Weight Watchers.
Geen dieetclub, maar een supportgroep. Een plek waar je welkom was met al je pogingen, mislukkingen en hoop. Waar de weegschaal geen oordeel was, maar een wekelijkse check-in. En waar je je niet alleen voelde in de strijd die zóveel mensen al hun hele leven voeren.

In 1973 deed Weight Watchers haar intrede in Nederland, door de overname van “De Club van Slankblijvers” van Gratia Schimmelpenninck van der Oye; een bijzondere vrouw die al veel eerder geloofde in het belang van onderlinge steun, structuur en samen slank blijven.
Jean Nidetch verkocht in 1978, Weight Watchers aan voedselgigant Heinz.
Langzaam maar zeker verschoof de focus van steun naar systeem.
Van menselijk contact naar puntentellingen.
Van samen naar alleen.
En nu, meer dan zestig jaar na dat ene moment aan Jean’s keukentafel, is Weight Watchers officieel in zwaar weer beland. Op 6 mei 2025 vroeg het bedrijf faillissement aan, met de hoop op een doorstart. In plaats van trouw te blijven aan hun oorsprong (support en verbinding) hebben ze zich steeds verder verwijderd van de mens. Steeds meer gericht op diëten (ja, ja: puntentellen is ook diëten!). Steeds meer producten. Zelfs afslankmedicatie werd een verdienmodel. Maar wat ze over het hoofd zagen, is precies datgene wat blijvende verandering mogelijk maakt: verbinding. En laat dat nu precies de vijfde pijler zijn van het Slank Doen Model. Daar kom ik zo op terug.
Van visie naar vervulling: waarom de Slank Doen Club moest ontstaan
Toen ik in 2017 Fitspel oprichtte, gaf ik les aan een groep Leefstijlstudenten.
Tijdens een les over het belang van visie vroeg één van hen plotseling: "Wat is eigenlijk jóuw visie? Wat wil jij neerzetten?"
Ik dacht even na, keek de klas in en zei: "Ik wil de nieuwe, eigentijdse Weight Watchers worden."
Het was geen uitspraak over puntensystemen, of over afvallen als doel op zich. Wat mij toen raakte en nog steeds raakt, is het oorspronkelijke idee van Jean Nidetch. Niet het dieet, maar de kracht van support. De waarde van een groep. De motivatie die ontstaat als je je niet meer alleen voelt. De zachte duw in je rug op dagen dat je het zelf niet meer weet.
Want daar zit de echte transformatie.
Niet in de regels, maar in de relatie. Niet in de methode, maar in de mensen om je heen. Niet in het streven naar perfectie, maar in het mogen vallen én weer opstaan, met anderen naast je.

In de jaren die volgden zag ik hoe mensen vaak alles wéten over voeding, beweging en gezondheid… maar het tóch niet volhouden. Niet omdat ze dom of slap zijn, maar omdat ze het alleen proberen. Omdat ze denken dat ze eerst succesvol moeten zijn voordat ze gezien mogen worden. Omdat ze geleerd hebben dat afvallen betekent: streng zijn, zwijgen, afzien en vooral: het zélf oplossen.
Maar juist dat is wat niet werkt. Niet op de lange termijn.
En precies daarom is de Slank Doen Club ontstaan: om terug te geven wat Weight Watchers is kwijtgeraakt.
Support. Accountability. Verbinding.
Om opnieuw ruimte te maken voor de kracht van samen. Voor het erkennen van gedrag, gevoel én gewoonte.
Voor het ontwikkelen van een nieuwe identiteit in plaats van een nieuw dieet.
De vijfde pijler die alles bij elkaar houdt: Verbinding
In het Slank Doen Model staat verbinding niet zomaar als vijfde en laatste pijler. Het is de lijm die alles bij elkaar houdt. Het fundament van blijvend slank doen is veranderenergie; de innerlijke wens om het nú écht anders aan te pakken en het vermogen om dat dat doen. Maar zonder verbinding valt zelfs die motivatie op een gegeven moment uit elkaar.
Want gedragsverandering blijft oppervlakkig als je geen contact maakt met jezelf.
Je kunt nog zo goed weten wát je moet doen, maar als je niet weet hoe het echt met je gaat, wat je voelt of waar je tegenaan loopt, dan wordt afvallen al snel een eenzame kwestie van ‘volhouden’.
Verbinding begint bij jezelf.
Bij durven voelen. Bij eerlijk zijn over wat je nodig hebt. Bij luisteren naar de stem die je liever wegdrukt.
Maar hier zit een paradox: Voor verbinding met jezelf, heb je anderen nodig.
We ontdekken onszelf vaak pas écht in relatie tot een ander. In het moment dat je hardop uitspreekt waar je tegenaan loopt, en iemand anders luistert zonder oordeel. In de herkenning van: “Ik ben dus niet de enige.”
In de geruststelling van: “Jij bent oké. En je bent onderweg.”
In de Slank Doen Club is verbinding geen bijzaak, maar essentieel. Geen ‘leuk extraatje’ bij je afvalpoging, maar een bewuste keuze om het anders te doen dan voorheen. Je hoeft het niet alleen te doen. Sterker nog: dat werkt meestal niet.
Elke dag kun je inchecken. Je voortgang delen. Je verhaal kwijt. Je motivatie terugvinden, of die van iemand anders even lenen. De Slank Doen Club is geen groep waarin je perfect moet zijn. Het is een omgeving waarin je jezelf mag worden. Zonder masker. Zonder oordeel. Met aandacht voor wat er écht toe doet.
Support en accountability zijn geen trucjes. Ze zijn een brug.
Van weten naar doen.
Van gedrag naar gewoonte.
Van afvallen naar slank blijven.
Van gewoonte naar een nieuwe identiteit.
Niet door harder je best te doen. Maar door slimmere keuzes te maken. Samen.
Terug naar waar het écht om draait
Weight Watchers is misschien haar weg kwijtgeraakt. Maar het oorspronkelijke idee leeft voort; krachtiger dan ooit. Niet in punten tellen of nieuwe afslankmiddelen. Maar in mensen die elkaar helpen om vol te houden, terug te veren na een terugval, en zichzelf opnieuw te leren vertrouwen.
Dát is waar het in de kern om draait: jezelf kunnen worden in een omgeving die je ondersteunt.
Waar niet je gewicht wordt gewogen, maar je vooruitgang wordt gezien.
Waar niet je wilskracht wordt getest, maar je moed wordt gevoed.
Dat is waarom de Slank Doen Club bestaat. Om terug te geven wat ooit zo waardevol was, maar onderweg verloren ging: menselijke verbinding. Steun. Wekelijkse check-ins. Echte verandering.
Ben jij klaar om het écht anders te doen?
Als jij voelt:"Ik wil stoppen met lijnen. En starten met leven.""Ik wil niet meer in mijn eentje worstelen.""Ik wil mezelf leren vertrouwen, met steun van anderen die me snappen."
Dan ben je welkom in de Slank Doen Club.
Een plek waar je elke week kunt landen. Waar je slankgewoontes bouwt, in je eigen tempo. Waar je stap voor stap de persoon wordt die je al die tijd al bent, maar even is verstopt.
💛 Probeer de Slank Doen Club 30 dagen gratis uit; zonder gedoe, zonder verplichtingen. En mogelijk vergoed vanuit je aanvullende ziektekostenverzekering.
👉 Start vandaag nog met afvallen en slank blijven door support en accountability: meld je hier aan.
(je weet wel, de moderne versie van wat WW ooit had moeten blijven)
Je bent het waard om met liefde, aandacht en begrip door deze afslankreis te gaan.
Je hoeft het niet alleen te doen. Samen hebben we meer resultaat!
Pluk je geluk,
Mira
Comments