In het bos kwam ik Suzanne tegen. Het was duidelijk dat ze flink was aangekomen. Toen ik haar vroeg hoe het met haar ging zei ze:
“Eigenlijk wel goed. Ik heb het afvallen maar uit m’n hoofd gezet, zoals je kan zien. Hahaha. Ik kreeg er echt stress van. Ik moest op zoveel dingen letten! Wat ik moest eten, water drinken, bewegen… pfff. Nu ik dat heb los gelaten geeft dat zoveel rust.”
In het bos ben ik niet aan het coachen, terwijl ik weet dat dit “loslaten” niet zozeer met accepteren te maken heeft, maar veel Meer met een gebrek aan veranderenergie en een gebrek aan vertouwen in het proces.
Dus ik zei: “Wat fijn dat het goed met je gaat. Mocht je in de toekomst je afslank reis weer willen starten bedenk dan dat je niets moet doen vanuit moeten. Per dag 1 actie pakken, zoals deze heerlijke wandeling in het bos, is 1 win. Elke dag focussen op 1 win geeft zoveel energie en vertrouwen dat je met een jaar, onopgemerkt, enorm veel resultaat hebt geboekt!”
“Ja, als je het zo bekijkt. Deze wandeling is helemaal geen straf! Ik plak er lekker nog een half uurtje aan vast”, zei ze.
Daaaag.
Dit zijn de 3 meest gemaakte fouten waardoor het afvallen als negatief wordt ervaren en hoe je het anders kan doen. Wij noemen dat: Slank Doen.
⛔️ Focussen op wat je moet doen en niet meer mag. Dit creeert een gevoel van schaarste in je brein, waardoor je hetgeen je niet mag, aantrekkelijker wordt.
✅ Bewust zijn dat er geen schaarste is. Je mag nog altijd alles wat je daarvoor ook wilde. Je benadert de keuze niet met: “dit mag niet”, maar met: “dit mag wel, maar het hoeft niet”.
⛔️ Focussen op het eindresultaat, waardoor de weg ernaar toe als een enorme hoge berg lijkt. Dit laad je de moed in de schoenen vallen. Er niet aan beginnen is dan veel gemakkelijker.
✅ Focussen op 1 dag, 1 actie, 1 win. Door het overzichtelijk te maken vergroot je jouw vertouwen dat je het kan. Vertouwen is de motor voor motivatie.
⛔️ De oplossing buiten jezelf zoeken, Zoals een ander dieet, ander beweegprogramma of “hulpmiddelen” zoals apps, maaltijdvervangers of zelfs medicatie. Op deze manier blijf je afhankelijk van de externe omgeving.
✅ De oplossing binnen jezelf zoeken door je af te vragen wanneer (de situatie) en waarom (jouw emotie) je teveel eet en dit oplossen door er substituten voor te vinden en emotieregulatie.
Wil jij een stap-voor-stap bewezen strategie ervaren om te ontdekken dat ook jij van slank doen een automatische gewoonte kan maken?
Meld je dan (geheel vrijblijvend en zonder risico) aan voor onze Slank Doen Club wachtlijst:
▶️ www.fitspel.nl/slankdoenclub