๐ ๐ฏ๐จ๐๐๐ข๐ง๐ ๐ฌ๐ญ๐ข๐ฉ๐ฌ ๐จ๐ฆ ๐๐ ๐ญ๐ ๐ฏ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ง ๐๐ง ๐ฌ๐ฅ๐๐ง๐ค ๐ญ๐ ๐๐ฅ๐ข๐ฃ๐ฏ๐๐ง, ๐ณ๐จ๐ง๐๐๐ซ ๐ฃ๐ ๐ญ๐ ๐ฏ๐๐ญ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ง, ๐ฐ๐๐ญ ๐ฃ๐ ๐ฐ๐๐ฅ ๐จ๐ฉ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฆ๐จ๐๐ญ ๐๐ญ๐๐ง.
Als je me al wat langer volgt dan weet je dat ik mensen begeleidt naar Slank Blijven vanuit Persoonlijk Leiderschap. Diรซten heeft daarbij een ondergeschikte rol. Wat niet wilt zeggen dat voeding wel belangrijk is. Om je te helpen het dieet-denken af te leren en tegelijkertijd te laten zien hoe voeding wel een rol speelt bij afvallen heb ik voor jou 5 voedingstips om af te vallen, zonder te vertelellen wat je wel/niet moet eten.
Hier komen ze:
1. ๐๐๐ญ ๐ฃ๐ ๐๐๐ญ ๐ก๐๐๐๐ญ ๐ ๐๐๐ง ๐ข๐ง๐ฏ๐ฅ๐จ๐๐ ๐จ๐ฉ ๐ฃ๐ ๐ ๐๐ฐ๐ข๐๐ก๐ญ
(Mira wat zeg je nu? Ben je gek of zo?) Dit is waar het vaak mist gaat met dieet-denken. Dieet-denken gaat over: Wat mag je wel en niet eten? Welk product is goed en welke fout? Wat is gezond en wat is ongezond? Deze vragen hebben niets met afvallen te maken, hooguit met het maken van gezondere voedingskeuzes. Je gewicht wordt primair bepaalt door jouw energiebalans. Eet je meer (calorieรซn) dan je verbruikt, dan kom je aan. Eet je evenveel energie als dat je verbruikt dan blijft je gewicht stabiel. Eet je minder dan dat je gebruikt, dan val je af. Hoeveel je eet is dus bepalend voor jouw gewicht, niet wat je eet.
๐. ๐๐๐ง๐ง๐๐๐ซ ๐ฃ๐ ๐๐๐ญ, ๐ค๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐ข๐ง๐ฏ๐ฅ๐จ๐๐ ๐ณ๐ข๐ฃ๐ง ๐จ๐ฉ ๐ฃ๐ ๐ ๐๐ฐ๐ข๐๐ก๐ญ
Hoewel de energiebalans dus bepalend is voor jouw gewicht, kan wanneer je eet wel invloed hebben op je gewicht. Denk hierbij aan mensen met wisseldiensten en dan in het bijzonder de nachtwerkers. Dit heeft te maken met het feit dat onze hormonen (ook insuline!) worden beinvloed door onze biologische klok. Wanneer deze klok niet met een vast ritme verloopt, door bijvoorbeeld nachtwerk en nachtelijk eten, kunnen stofwisselingsprocessen verstoord worden en daarmee gewichtstoename bevorderen.
๐. ๐๐๐ง ๐๐๐ '๐ฌ ๐ค๐จ๐ฆ ๐ฃ๐ ๐ฌ๐ง๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐๐๐ง ๐๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐ฉ๐ฎ๐ฎ๐ซ ๐๐ญ๐๐ง
(WTF zijn UPS's? Rustig... rustig... ik ga het uitleggen!) UPF staat voor: Ultra Processed Food. Denk aan: donuts, hamburgers, friet, hotdogs. Het lijkt nogal voor de hand liggend dat je sneller aankomt door het eten van dit soort producten, omdat ze nu eenmaal hoog in calorische waarde zijn. En dan zijn deze calorieรซn ook nog eens weinig waarde voor je lichaam! We noemen dit ook wel ''lege-calorieรซn"; het levert wel energie, maar weinig voedingswaarde. Waar de meesten echter niet bij stil staan, is dat UPF's een laag verzadigingsgevoel geven. Ik ben vast niet de enige die na een Mac hamburger denkt: ik heb nog trek... (tenminste ik hoop dat ik niet de enige ben!) Dit omdat ze weinig vezels bevatten. Hoog in calorieรซn en je eet er snel te veel van. Niet handig! Dus liever meer puur eten. Dat wil zeggen: zo min mogelijk bewerkt.
๐. ๐๐ฅ๐๐จ๐ก๐จ๐ฅ ๐ฏ๐๐ซ๐ญ๐ซ๐๐๐ ๐ญ ๐๐ ๐ฏ๐๐ญ๐ฌ๐ญ๐จ๐๐ฐ๐ข๐ฌ๐ฌ๐๐ฅ๐ข๐ง๐
Alcohol levert per gram 7 calorieรซn. (Vet: 9cal/gr, eiwitten en koolhydraten: 4cal/gr.) We spreken bij alcohol over eenheden. Een glas bier is 1 eenheid, evenals een glaasje jenever, ongeacht het aantal ml. Per eenheid rekenen we 100 calorieรซn. Behoorlijk wat dus! Daarnaast ziet jouw lichaam alcohol als gif en zal het daarom als eerste willen afbreken. De stofwikkeling van vetten en koolhydraten komen daarmee op de 2de of 3de plaats. Dit is de reden waarom alcohol de vetstofwisseling vertraagt. Niet handig dus als je wilt afvallen.
๐. ๐๐ ๐ฏ๐๐ฅ๐ญ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐๐ ๐ฏ๐๐ง ๐ฐ๐๐ญ๐๐ซ ๐๐ซ๐ข๐ง๐ค๐๐ง
Nog altijd zeggen mensen, als ze niet zijn afgevallen: ''ik heb ook te weinig water gedronken.'' Suggererend dat water drinken helpt bij het afvallen. Als het zo gemakkelijk was om af te vallen, dan was overgewicht geen issue meer! Wel zorgt voldoende water drinken ervoor dat je stofwisseling verbetert. Stofwisseling is echter niet perse afvallen. Het is het proces waarbij voedingsstoffen worden opgenomen en afvalstoffen worden afgevoerd. Met voldoende water drinken verbeter je dit proces. Water drinken is daarom super belangrijk voor je gezondheid, maar zeker geen afslank-zondermiddel!
That's it!
๐๐จ๐จ๐ซ ๐๐ ๐ซ๐๐ฌ๐ญ ๐ก๐๐๐๐ญ ๐๐๐ฏ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ง ๐๐ง ๐ฌ๐ฅ๐๐ง๐ค ๐๐ฅ๐ข๐ฃ๐ฏ๐๐ง ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ๐๐ฅ ๐ญ๐ ๐ฆ๐๐ค๐๐ง ๐ฆ๐๐ญ ๐ฃ๐จ๐ฎ๐ฐ ๐ฉ๐ซ๐จ๐ ๐ซ๐๐ฆ๐ฆ๐๐ซ๐ข๐ง๐ , ๐ฐ๐๐ฅ๐ค๐ ๐ฐ๐จ๐ซ๐๐ญ ๐ ๐๐ฏ๐จ๐ซ๐ฆ๐ ๐๐จ๐จ๐ซ ๐ก๐๐ญ ๐ฏ๐๐ซ๐ก๐๐๐ฅ ๐๐๐ญ ๐ฃ๐ ๐ฃ๐๐ณ๐๐ฅ๐ ๐ฏ๐๐ซ๐ญ๐๐ฅ๐ญ. ๐๐๐ญ ๐ญ๐จ๐๐๐ ๐ข๐ฌ ๐๐๐ญ ๐ฃ๐ข๐ฃ ๐ฃ๐จ๐ฎ๐ฐ ๐ฉ๐ซ๐จ๐ ๐ซ๐๐ฆ๐ฆ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐ฎ๐ฉ๐๐๐ญ๐๐ง, ๐ณ๐จ๐๐๐ญ ๐ฃ๐ ๐ฎ๐ข๐ญ ๐๐ข๐ ๐๐ซ๐ฎ๐ฌ๐ญ๐ซ๐๐ซ๐๐ง๐๐ ๐ฏ๐ข๐๐ข๐๐ฎ๐ณ๐ ๐๐ข๐ซ๐ค๐๐ฅ ๐ฏ๐๐ง ๐ก๐๐ญ ๐ฃ๐จ๐ฃ๐จ๐ฬ๐ง ๐ค๐๐ง ๐ฌ๐ญ๐๐ฉ๐ฉ๐๐ง. ๐๐๐ญ ๐ข๐ฌ ๐๐ ๐ฆ๐๐ง๐ข๐๐ซ ๐จ๐ฆ ๐ฐ๐๐ฅ ๐๐ฅ๐ข๐ฃ๐ฏ๐๐ง๐ ๐ฌ๐ฅ๐๐ง๐ค ๐ญ๐ ๐ฐ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐ณ๐จ๐ง๐๐๐ซ ๐ญ๐ ๐๐ข๐ฬ๐ญ๐๐ง.
Ontdekken dat jij dit ook kan? Meld je dan nu aan voor de gratis masterclass De Oplossing op 27/2 om 19.30 uur.
Aanmelden kan hier: >>> www.fitspel.nl/deoplossing