Yes! » Blog & zo » Wat is krachttraining?

Wat is krachttraining?

Gepubliceerd op 5 oktober 2019 15:24

Krachttraining is training met (extra) weerstand (tegendruk) om de maximale kracht te vergroten die kan worden uitgeoefend op fysieke objecten. 
Fysieke training is een activiteit die de prestaties verbetert door een fysieke verandering in het lichaam. Dit is anders dan oefening dat verbeteringen in coördinatie, behendigheid, evenwicht en nauwkeurigheid kan brengen. 
Een kracht is een natuurkundige grootheid die een voorwerp van vorm of van snelheid kan veranderen. Door de werking van een kracht kan arbeid verricht worden. 

Voordelen van krachttraining
Natuurlijk kan je door het vormen van je spieren ervoor zorgen dat je lichaamsvorm verandert. Maar krachttraining heeft veel meer voordelen dan alleen maar het creëren van spierballen en/of een sixpack. Krachttraining zorgt o.a. voor:

  • Sneller metabolisme. Door krachttraining zelf verhoog je z.g. ''afterburn'' iets. Dat is echter te verwaarlozen; ongeveer een 1/2 appel per etmaal. Echter indirect werkt het wel degelijk mee. Want meer spierweefsel zorgt voor een verhoogde verbranding. Dat is ook de reden waarom mannen sneller afvallen dan vrouwen.d
  • Een verbeterde lichaamssamenstelling (meer spierweefsel, minder vetweefsel) zorgt voor een betere insuline gevoeligheid. Kort gezegd; je lichaam reageert beter op insuline en hoeft er daarom minder van aan te maken. Dat is gunstig want een slechte insuline gevoeligheid kan leiden tot diabetes mellitus type 2.
  • Verminderde risico's op blessures. Door krachttraining zorg je ook voor een verbeterde functie van gewrichten, pezen en banden. Daarbij zorgt spiertraining meestal voor een verbeterde houding, wat bijvoorbeeld rug klachten kan voorkomen.
  • Sterke botten. Door weerstandstraining zorg je voor een grotere botdichtheid. Naar mate we ouder worden is dit nog meer van belang, omdat iedereen te maken zal krijgen met osteoporose (bros worden van botten). Door hormoonverandering in de overgang zullen vrouwen hier sneller en meer last van hebben dan mannen.
  • Gezonde hart- en bloedvaten. Het verbeteren van hart-en vaatziekte vindt plaats met alle sporten. Verschillende onderzoeken laten echter zien dat mensen die aan krachttraining doen een lagere cholesterol gehalte hebben. Dat heeft natuurlijk direct een risico verlagend effect op het krijgen van hart- en/of vaatziekten.

 

Welke oefeningen?
Als je functionele krachttraining wilt toepassen, (het zorgt voor voordeel in het dagelijkse leven) is het verstandig te kiezen voor z.g. compound- of samengestelde oefeningen. Dit zijn oefeningen waarbij je meerdere spieren gebruikt. 
De 6 basis compound oefeningen zijn:

1. Squat (kniebuigingen) Je traint dan: (voorkant)benen - billen - rug
2. Opdrukken. Je traint dan: borst - triceps - schouders
3. Dead lift. Je traint dan: (achterkant)benen - billen - rug
4. Overhead press. Je traint dan: schouders - tricepts
5. Optrekken. Je traint dan: rug - biceps
6. Planken. Je traint dan: gehele lichaam

Waar moet je op letten?
Als je echt je lichaamsvormen wilt veranderen door spiertraining is het raadzaam zwaar te trainen. Als je niet zelf gewichten thuis hebt, is sportschool bezoek onvermijdelijk. Zwaar trainen vergt wel de juiste uitvoering. Een (personal)trainer in de arm nemen is dan een perfecte optie.

Voor alle andere redenen kan je prima thuis aan de gang met bijvoorbeeld de workout- video's die je tijdens Fitspel hebt ontvangen. Pak de tube er weer eens bij en ga aan de slag!

Probeer een zo groot mogelijke bewegingsuitslag te maken en let op je ademhaling. Bij de krachtinspanning adem je uit. Bij de ontspanning adem je in. 

Zet hem op! En heb je vragen? Stel ze gerust (in de community).


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.