Yes! » Blog & zo » Cardio! Hoe, wat, waarom?!

Cardio! Hoe, wat, waarom?!

Gepubliceerd op 26 augustus 2019 18:11

'Als ik wil afvallen, moet ik dan veel cardio doen?' 

'Wat is de beste vorm van cardio?'

Je hoort zoveel over cardio training. Daarom in deze blog de antwoorden op de vragen: hoe, wat en waarom cardio.

 

Cardio training
Cardio training staat voor training van het  cardiovasculaire systeem (hart- en vaatsysteem). Het beoogde doel van deze training is het versterken van het hart- en vaatsysteem. Het hart- en vaatstelsel bestaat uit spieren die je kan trainen. Je zal begrijpen dat wanneer dit systeem sterk en gezond is, je het risico op het krijgen van hart- en vaatziekte verkleint. 

Verschillende cardio training
1. Recreatieve cardio beweegvormen, zoals wandelen, fietsen voor tenminste 30 minunten.
2. Matig intensieve duurtraining, zoals j
oggen, wielrennen voor tenminste 30 minuten.
3. Anaerobe kantelpunt, zoals crossfit, boksen. 

Wanneer, welke vorm van cardio training?
Zoals ik uitleg in de video: beter bewegen, vallen 1 en 2 binnen de schrijf van 3. Recreatieve cardio valt binnen de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Waarvoor het advies 150 minuten per week is en als je wilt afvallen 300 minuten per week. Deze cardio vorm is van belang voor de algemene gezondheid en het op peil brengen of houden van een gezond gewicht. 

De matig intensieve duurtraining valt ook binnen de schijf van 3, dit is namelijk de conditie-norm. Hiermee versterk en vergroot je je hart en longen. Dit is dus een prima manier als je je conditie wilt verbeteren. (Makkelijker de trap op rennen, niet uitgeput zijn als je een sprintje moet maken om de bus te halen.) 

Bij de cardio training, dat op de grens zit van het anaerobe kantelpunt, gebruik je veel meer je spieren. Het anaerobe kantelpunt is het moment wanneer het bewegen zo intensief wordt, dat het lichaam moeite heeft de energie te verkrijgen d.m.v. zuurstof. Het gevolg is dat melkzuur zich in de spieren gaan ophopen, waardoor spiervermoeidheid optreedt. Deze vorm van cardio training kan je inzetten wanneer je zowel kracht en uithoudingsvermogen wilt trainingen. Je moet hier echter wel al een behoorlijke basis conditie voor hebben. 

Kan je afslanken door cardio training? 
Afslanken doe je primair door een negatieve energiebalans. Wanneer je hetzelfde zou eten, en je zou heel veel meer gaan sporten, dan zou je theoretisch dus door deze trainingen kunnen afvallen. 

Mensen beseffen echter niet hoe VEEL je moet trainen om het eten te verbranden.
Ter illustratie: voor het verbranden van een patatje met en een milkshake, moet je een halve marathon rennen. Je kan dus sneller afvallen door dat patatje met en die milkshake te laten staan. 

Daarbij komt ook nog eens dat wanneer mensen intensief sporten, ze meer trek krijgen en met het idee 'ik heb toch hard gesport' die extra voeding eten. Gevolg: een positieve energiebalans, i.p.v. een negatieve energiebalans. 

Afslanken doe je met je voeding en niet met je training.

Wat kan je het beste eten voor een cardio training?
Een laag en matig intensieve cardio training kan vaak ook op een nuchtere maag. Bij cardio training wordt namelijk na de eerste 20 minuten, voornamelijk vet gebruikt als energie. En de meeste mensen hebben voldoende vetreserve....

Hoe hoger de intensiteit van de training, hoe meer koolhydraten je lichaam gaat gebruiken. Als de intensiteit hoog is, kan je koolhydraten voor de training eten. 

In alle gevallen is het verstandig koolhydraten en eiwitten na de training te eten. 
Niet in de vorm van dure shakes of zo, maar gewoon een volkorenboterham met een yoghurtje. 

Ten slotte
De beste cardio vorm bestaat niet. Deze is helemaal afhankelijk van jouw doel en jouw niveau. Als je gaat voor gezondheid en afslanken of op gewicht blijven, zou ik zeggen: varieer! Wissel vorm en intensiteit af. Probeer eens wat nieuws. Daag je zelf uit!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.