Yes! » Blog & zo » 5 Manieren om je motivatie te versterken

5 Manieren om je motivatie te versterken

Gepubliceerd op 22 juli 2019 13:18

Heb je eindelijk besloten om te gaan afvallen, ben je bang dat je het niet gaat volhouden...

Om die 10, 20, 30 kilo af te vallen heb je motivatie nodig. In deze blog geef ik je 5 manieren om je motivatie te versterken. Maar laten we even bij het begin beginnen.

Wat is motivatie?

'Ik ga nu afvallen', is wat anders dan: 'ik wil afvallen'. Dit laatste is betekenisloos. Als iemand tegen jou zegt: 'ik wil afvallen' is jouw reactie waarschijnlijk: prima, ik ook, doei. 

Onder wensen valt: de loterij winnen, binnen 3 weken 10 kilo afvallen, Chinees kunnen spreken. Wensen zijn dromen, een verlangen zonder actie. Veel mensen wensen van alles. Zonder motivatie.

Motivatie is geen willen, maar moeten van jezelf. Motivatie is altijd context gevoelig. Persoonlijk. Bepalend door de mate van belang. 

'Ik ga nu afvallen' is motivatie. Want wat je hoort is: 'Ik ga nu afvallen, WANT... ik ben het zat niet meer vrij te kunnen bewegen. Daarbij wil ik een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Ik wil met hen, zonder fysieke en emotionele problemen, naar het zwembad kunnen gaan.' Persoonlijk. Context gevoelig. Belangrijk.

Van Houtum (2009) beschrijft motivatie als intensiteit (hoeveel belang hecht je aan de doelstelling), richting (welke stappen ga je daarvoor nemen) en invloed van factoren (persoonlijke en contextgevoelige).

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

Wat denk jij dat het verschil is tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie? 

De meeste mensen bestempelen intrinsiek als 'iets wat je zelf wilt' en extrinsiek als 'van buitenaf opgelegd'. Dat is niet helemaal correct. Het verschil zit hem in het proces en de uitkomst. 

Intrinsiek gemotiveerde mensen beleven plezier aan het proces van de verandering, hetgeen wij zo benadrukken bij Fitspel. (Geniet en ervaar elke positieve verandering en gebruik deze als reinforcement) Extrinsiek gemotiveerde mensen passen veranderingen toe met het oog op het resultaat. Dit resultaat kan zowel een beloning zijn of het voorkomen/verminderen van straf. (Beloning: 10 kilo afvallen, voorkomen van straf: minder risico op het krijgen van ziektes.)

Simpel gezegd: intrinsiek; je beleeft er plezier aan, extrinsiek: je ervaart het als een straf. 

Extrinsiek:

  • Een dieet
  • Verplicht sportschool bezoek
  • Werken om geld te verdienen
  • Naar yoga omdat je vriendinnen dat ook doen

Intrinsiek:

  • Lekker gezond eten omdat je je lichaam wilt voeden
  • Bewegen omdat je ervaart dat je daar fitter van wordt
  • Werken om je persoonlijk te ontwikkelen en sociale contacten te omarmen
  • Naar yoga omdat je jezelf rust en ontspanning gunt

Intrinsieke en extrinsieke motivatie kunnen elkaar versterken en/of verzwakken. Zo kan het krijgen van (virtuele) badges/prijzen bij het behalen van bepaalde doelen in een beweeg app (extrinsiek) ervoor zorgen dat je ervaart wat bewegen voor je kan doen, waardoor je zelf door wilt gaan. Ook zonder gebruik van de app (intrinsiek geworden). Mensen overhalen met alleen materiële beloningen kan ook juist averechts werken. Je wilt je niet 'gelijmd' voelen. 

Gecontroleerde en autonome motivatie

De gecontroleerden en autonome motivatie komt uit de SDT (Self Determination Theory), ontwikkeld door Ryan en Deci (1985; 2000). SDT is het uitgangspunt van Fitspel. Volgens SDT is intrinsieke motivatie te verhogen door in te spelen op drie psychologische basisbehoeftes: Autonomie, Competentie, Relatie. (Voor mij zijn dit ook persoonlijke kernwaardes.) Voor nu blijven we even bij de motivatie.

We spreken over een gecontroleerde motivatie, als gedrag wordt uitgevoerd om aan bepaalde verwachtingen te voldoen, waarmee beloningen ontvangen worden of straffen verminderd worden. 

Dit kunnen zowel externe controlerende factoren zijn, zoals op de weegschaal komen bij de voedingscoach en interne controlerende factoren zoals je zelf schuldig voelen als je geen resultaat hebt of juist trots voelen wanneer het wel gelukt is. 

We spreken van een autonome motivatie wanneer gedrag voortkomt uit het gevoel dat te moeten doen, omdat je het interessant of belangrijk vindt. Er is hier dan ook geen sprake van straf of beloning. Het proces zelf is waar de voldoening vandaan komt. Deze autonome motivatie komt voort uit autonomie (je maakt zelf de beslissingen), competentie (je weet/ wilt leren wat de beste keuze is) en relatie (met jezelf en met anderen). 

Motivatie versterken

Vaak is motivatie snel vervlogen. Wanneer je jouw doel nog niet hebt gerealiseerd is het handig je motivatie steeds te versterken. Maar hoe zorg je ervoor dat je de motivatie weet vast te houden of zelfs vergroot? Dit zijn de 5 belangrijkste tips:

  1. Verbindt jouw doel met jouw kernwaardes. Wanneer je een doel kan verbinden met jouw identiteit, word jij jouw doel. Ik geloof dat dit een van de belangrijkste manier is om je doel te bereiken. Door dit in te zien en toe te passen, bereik je niet alleen je doel, maar zal je er ook persoonlijke ontwikkeling plaats vinden. Ken u zelve, is dan ook de start van jouw transformatie tijdens de Brainfood Live Masterclass. Ter illustratie: wanneer een kernwaarde van jou 'verantwoordelijkheid' is en je verbindt 'afvallen' met 'verantwoordelijkheid', dan ga je direct andere keuzes maken. Omdat je hebt ingezien dat dik zijn of slank zijn een keuze is waar jij verantwoordelijk voor bent. 
  2. Weet waarom. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Gedragsverandering is blijvend wanneer je weet waarom je het doet. Om het waarom intrinsiek te maken, is het noodzakelijk dat je een emotie koppelt aan jouw waarom. 10 Kilo afvallen is niet een waarom. Dat is ook de reden dat mensen het zo lastig vinden om dat te bereiken of vast te houden. Een doel met een cijfer is nooit een waarom. 10 Kilo, maatje 36, een sixpack... krijg dat maar eens intrinsiek gemotiveerd. Er staat echter altijd een waarom achter het getal. Bijvoorbeeld: ik wil 10 kilo afvallen, omdat...mij dat meer zelfvertrouwen geeft. (Let op: vaak hebben mensen eerst een paar extrinsieke redenen, voordat ze bij de intrinsieke komen. Doorvragen dus!) Weten waarom is starten met het eind in zicht. 
  3. Hoe is niet interessant. Vaak lopen mensen vast of starten gewoon weg niet, omdat ze het idee hebben dat ze eerst moeten weten hoe ze iets moeten aanpakken. Bang om het verkeerde te doen. Bang om te falen. Om een doel te bereiken is het hoe echter helemaal niet interessant. Want als je nummer 1 en 2 op orde hebt, verander je gewoon je hoe als je merkt dat het niet werkt. Zonder schuldgevoel of gevoel van mislukking. 
  4. Onderneem actie! 'If you do that thing, you get energy to do that thing.' - Emerson. Dit is zo ontzettend waar voor het versterken van motivatie. Hoe lang heb jij het sporten al uitgesteld? Op het moment dat je het DOET ervaar je de energie die je ervan krijgt en wil je het blijven doen. Actie zorgt voor actie. Want actie is focus. Doen omdat je weet waarvoor je het doet. 
  5. Stil staan bij resultaat en resultaat vieren. Resultaat is essentieel om gemotiveerd te blijven. Ik geloof dat resultaat de drijfveer is voor continuïteit. Daarom geloof ik in extrinsieke en intrinsieke motivatie. Ik geloof in belonen en proces. Het bewust zijn en vieren van je resultaten zorgt ervoor dat je jouw identiteit en emotie voedt. 

Ten slotte

Motivatie kan je leren. Door deze tips toe te passen of door experts in te schakelen. Het is niet moeilijk, je moet het alleen blijven voeden. 

Motivatie is als douchen. Je moet er steeds onder staan om het effect te ervaren. Je wordt niet schoon van alleen maar aan douchen te denken. Je frist op wanneer je er onder staat. En als je er onder staat, spoel je oude gedachten van je af, bedenk je hoe het beter kan. Je zeept je nog eens in en voordat je het weet sta je te zingen onder die motivatie douche.

Omdat je door een sterke motivatie jouw doelen gaat realiseren. 

Dat is succes!

 

Pluk je geluk,

Mira


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.