Yes! » Blog & zo » Bereken jouw ideale gewicht

Bereken jouw ideale gewicht

Gepubliceerd op 26 juni 2019 18:21

Vaak zeggen mensen: ik wil 10 kilo afvallen! Maar is dat wel reëel? Hoe weet je eigenlijk wat je ideale gewicht is? Dat weet je door het te meten. Hoe je dat kan berekenen vertel ik je in deze blog. 

Wat is een ideaal gewicht?

Een ideaal gewicht is persoonlijk. 

Voor ons, leefstijlcoaches is een ideaal gewicht een gezond gewicht. Een gezond gewicht zorgt ervoor dat het risico op het krijgen van diverse welvaartsziekte wordt geminimaliseerd. Daarvoor kunnen we diverse metingen verrichten. Echter elke meting, kent gebreken. Zo houdt een BMI berekening geen rekening met spiermassa, kan een mager uitziende persoon toch een te hoge vetpercentage hebben en is een impedantie meting gevoelig voor de vochthuishouding. 

Het is daarom verstandig om de metingen te combineren en daaruit een conclusie te formuleren. 

BMI meting

Deze berekening zegt wat over gewicht in combinatie met lengte. Wanneer je een 'gemiddeld' persoon bent is deze meting prima toe te passen. Wanneer je veel spiermassa hebt, is deze meting onbetrouwbaar.

De formule voor de BMI meting is:

BMI = Gewicht in kilo's : (Lengte in meters)2. 

Stel je weegt 78 kilo en bent 1,64 meter lang, dan wordt jouw BMI: 78 : (1,64 x 1,64) = 29. Vervolgens bekijk je in de referentietabel wat dit voor jou betekend. 

Ideaal gewicht bij BMI berekenen

Een ideaal gewicht is niet absoluut, maar zit altijd in een bepaalde range. In bovenstaande heeft persoon een BMI van 29 en is daarmee te zwaar. Idealiter zou persoon een BMI moeten hebben tussen de 18,5 - 25. Als eerste doel zouden we kunnen stellen dat persoon naar een BMI van 25 zou moeten gaan. De fomule om hier het ideale gewicht te bereken is: 

Ideaal Gewicht  = Ideaal BMI x (Lengte in meters)2

In ons voorbeeld: 25 x 2,67 = 66,75 KG

Middelomvang meting

De middelomvang zegt vooral wat over het risico dat je loopt op gezondheidsrisico's. Buikvet is namelijk risico verhogend voor het krijgen van hart- en/of vaatziekte. Om gezondheid te meten is de middelomvang meting daarom betrouwbaarder dan de BMI. 

Een juiste middelomvang meting voer je als volgt uit: Zorg dat je ontspannen staat en dat je rustig uitademt. Meet dan op de blote huid in het midden van de afstand tussen de bovenste rand van je heupbot en je onderste rib. Check de referentietabel om te bepalen waar je nu staat. 

Ideaal gewicht bij middelomvang meting berekenen

Bij een middelomvang meting, kunnen we niet een ideaal gewicht berekenen. We kunnen enkel aangeven of de persoon een ongezonde of gezonde vetophoping heeft.

Vetpercentage meting

Een vetpercentage meting kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Welke wij kunnen toepassen is de zogenaamde huidplooidikte meting en de impedantie meting. De huidplooidikte meting is ook op verschillende manieren toe te passen. Wij gebruiken de zogenaamde vierpuntsmeting. Op vier plekken van het lichaam wordt de huidplooidikte gemeten (zie afbeelding). De som van deze metingen wordt bij elkaar opgeteld, en dit totaal staat dan voor een bepaalde vetpercentage. 

Meestal wordt er een bio-impedantie meting gedaan, op een weegschaal met elektroden. Bij een bio-impedantie meting wordt de lichaamscompositie in kaart gebracht door middel van een laag elektrisch signaal door het lichaam te zenden via elektroden. Het aanwezige vocht in het lichaam werkt als geleider voor dit stroomsignaal. Wanneer het lichaam meer vocht heeft, is de weerstand (impedantie) hoger, dan wanneer er meer vet in het lichaam zit. Juist omdat vocht een belangrijke factor is voor deze meting, is het niet altijd even betrouwbaar. Denk aan vocht vasthouden door menstruatie, alcohol gebruik, overgang en/of zware spiertraining. De impedantie meter is voor mij vooral als een 'proces-meter', een prima instrument. 

Ideaal gewicht bij vetpercentage berekenen

Wanneer we een vetpercentage weten, kunnen we een ideaal gewicht berekenen. De formule hiervoor is:

Ideaal gewicht = Vetvrije massa x (100 : (100 - ideaal vet%))

Stel we hebben een persoon van 24 jaar, 74 kilo en een vetpercentage van 33%.

We moeten eerst de vetvrije massa berekenen.

Vetvrije massa = Gewicht - Vetmassa -> Vetmassa = gewicht :100 x vetpercentage.

Vetmassa = 74 :100 x 33 = 24.42, Vetvrije massa = 74 - 24,42 = 49,58 KG

Laten we nu een eerste doel stellen op vet% verlagen naar 29%. Het ideale gewicht dat daar bij hoort is dan:

49,58 x (100 : (100 - 29)) => 49,58 x (100 : (71)) => 49.58 x 1.41 = 71,3 KG.  

Samenvatting

Gewicht kan als meetinstrument belangrijk zijn, maar dan alleen in combinatie met andere uitslagen. 

Gewicht alleen zegt niets. BMI zegt al iets meer, maar nog onvoldoende, omdat er geen rekening gehouden wordt met lichaamssamenstelling. Een middelomvangmeting zegt niets over het gewicht, maar des te meer over iemands gezondheid. Zo kan iemand een prima BMI hebben, maar toch een te hoge middelomvangmeting, waardoor er toch sprake is van een verhoogd risico op welvaartsziekte. Een relatie gewicht en vetpercentage is het meest betrouwbaar, omdat er hierbij gekeken wordt naar de lichaamssamenstelling. 

Tot slot...

Hoewel veel mensen nog altijd een haat - liefde verhouding hebben met de weegschaal, zegt dit getal dus bar weinig. 

Een hoog gewicht, wil niet zeggen dat iemand te dik is. Je bent te dik, als je teveel vet hebt. 

Let op: ik zeg; hebt! Want je bent niet vet, je hebt vet. 

Vet is geen identiteit, hooguit een probleem. En problemen kan je oplossen. 

Fitspel's; anders afvallen | blijvend slank, gaat uit van het principe dat afvallen niets met kilo's te maken heeft. Op het moment dat je dat gaat inzien, ga je kilo's afvallen! Ontdek hoe je dat doet, tijdens de Brainfood seminar!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.