Yes! » Blog & zo » 10 Tips om gezond de feestdagen door te komen

10 Tips om gezond de feestdagen door te komen

Gepubliceerd op 19 november 2018 om 12:36

We noemen het feestdagen, maar eigenlijk zijn het vreetdagen. Worden de feesdagen een excuus om te schranzen, of ga je er bewust mee om? Deze tips  geven je een zetje in de gezonde richting.

 

Tip 1: Bewust eten begint op het moment dat je niet eet.

Bewust eten is namelijk weten wat je wilt eten en daar dan vol van genieten. Wanneer je weet wat je wilt eten, zorg je ervoor dat je daar energie in steekt; je koopt de goede ingredienten, je houdt je aan portiegrootte en neemt de tijd om het te prepareren en te eten. Bewust eten op het moment dat je eet, is langzaam eten (waardoor je minder eet), is proeven, is genieten. 

Tip 2: Langzaam eten.

Langzaam eten zorgt ervoor dat je beter kauwt, waardoor de spijsvertering beter verloopt. Langzaam eten zorgt er ook voor dat je sneller verzadigd bent, waardoor je minder k.cal. naar binnen krijgt.

Tip 3: Franse kazen en borrelnoten, zijn niet de enige opties bij een glas wijn; wees creatief!

Naar mijn idee kan je prima genieten van een glas wijn, zonder allerlei snacks, als de wijn maar rete goed is! Wil je toch graag een hapje erbij, denk dan eens aan iets gezonder: rauwkost met kwarkdip, komkommerschijfjes met makreel, tomaatjes met ansjovis, gevulde eitjes met tonijn. Inspiratie voor gezonde, verantwoorde snacks, vind je hier.

Tip 4: Water, water, water!

Drink voor elke feestmaaltijd, een groot glas water. Hierdoor vult je maag, waardoor er minder ruimte is voor eten. Wanneer je maag zich uitzet, geeft het een signaal naar je hersenen dat het verzadigd is. Je zit letterlijk sneller vol door water. Water heeft natuurlijk nog veel meer positieve eigenschappen, maar daar hebben we het nu even niet over.

Tip 5: Pepernoten en kerstchocolade? Best simpel: gewoon niet doen.

Er zijn collega's van mij die zeggen: een mandarijntje is ook lekker... Liegebeesten zijn het! Perpernoten en chocolade kan je gewoon niet vervangen door een mandarijntje. Er is maar een manier om daarmee om te gaan; het gewoon laten staan. Ook niet denken dat je een handje wel kan nemen. Want dat verlies je altijd. Gewoon niet. Laat staan. Sterk zijn.

Tip 6: Beweeg.

Wanneer de meeste mensen op hun kerst-best gekleed zich vol zitten te schranzen tijdens de kerstlunch, ga jij dit jaar wandelen. Gewoon twee uur lang. In je onesie. Niemand die je ziet. Muts op en gaan! Wanneer je daarna thuis komt, trek je lekker voldaan je huissokken aan en nestel je je op de bank met een heet glas thee en Netflix. Ik verzeker je; de beste kerst die je in tijden hebt gehad! 

Tip 7: Ontspan.

Mensen ervaren de feestdagen vaak als stressvol. Naar mijn idee heeft dat twee oorzaken:

1. Je doet iets waar je geen zin in hebt.

2. Je bent bang dat je niet aan de verwaching kan voldoen.

Oplossing: als je 1. niet meer doet, hoef je 2. niet te ervaren. Dit jaar vul jij je feestdagen in, zoals jij dat wilt. In bad. Of in je onesie. Of opgedirkt bij familie. Als jij oprecht nadenkt en kiest hoe jij je feestdagen wil inrichten, zal je geen stress ervaren. De feestdagen zijn er juist om te ontspannen. 

Tip 8: Praat eens echt met elkaar.

Bij de meeste familiebijeenkomsten gaan de gesprekken niet verder dan; hoe gaat het op je werk? Hoe gaat het met de kinderen? Goh, wat zijn ze groot geworden! Lekker oppervlakkig, Lekker veilig. Ik daag je uit om dit jaar het gesprek eens de diepte in te laten gaan. Vraag gewoon eens, als je in dat kringetje zit; goh, oom Henk, waar wordt jij nou echt gelukkig van? Je zal merken, dan wordt de conversatie opeen interessant. Elkaar echt willen leren kennen, daar wordt je echt gezonder van!

Tip 9: Aandacht voor je partner.

Al je als partners al wat langer bij elkaar bent, vergeet je vaak hoe waardevol dat kan zijn. Probeer eens te bedenken hoe je je voelde in het eerste jaar dat jij je partner kende. Dat gevoel dat zit er nog steeds. Dat moet je alleen zo nu en dan eens wakker schudden. Dat betekend niet dat je meteen met jarratels en een kerstmust door het huis hoeft te paraderen, dat beketend dat je aandacht hebt voor elkaar. Echt aandacht. 

Tip 10: Maak tijd.

In ons drukke bestaan, geloof ik dat tijd het meest schaarste goed is wat we hebben. De feestdagen zijn het moment om tijd te maken. Tijd maken om geluk te ervaren en geluk te creeren. Neem de tijd om echt naar je kind te luisteren, zonder in de reden te vallen, zonder oordeel. Neem de tijd om stilzwijgend die wandeing te maken met je partner en te ervaren hoe gelukkig jullie  zijn. Neem de tijd om aan zelfreflexie te doen; wat heb je het afgelopen jaar gedaan, hoe heb je dat ervaren, hoe ga je de toekomst tegemoet?

In ons gezin nemen we tijdens de feestdagen de tijd om geluk te plannen. Dat lijkt krankzinnig, maar niets is minder waar. Plan je geluk, en maak het zo belangrijk dat er niets tussen kan komen. Dat kan iets heel simpels zijn als; met het gezin naar de film, tot aan die stedentrip naar New York. Dus: agenda's erbij. Bespreek wat je volgend jaar wilt doen en zet het vast! 

 

Uiteindelijk gaat gezondheid om geluk!

Fijne Feestdagen!

 

Lieve groet,

Mira


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.