Yes! » Blog & zo » Dieten is een korte termijn oplossing voor een lange termijn probleem die ons allen aangaat.

Dieten is een korte termijn oplossing voor een lange termijn probleem die ons allen aangaat.

Gepubliceerd op 12 november 2018 14:52

MAAR WAT KAN JIJ ER AAN DOEN?

Na 35 jaar is het officieel (WRR): 35 jaar afslankinterventies en de daarbij gemoeide miljarden euro's heeft tot niets geleidt. Sterker: we zijn dikker geworden in plaats van slanker. En de toekomst ziet er niet veel rooskleuriger uit. Volgens de RIVM zal het overgewicht percentage in het jaar 2040 op 62% (!) liggen.

Wat heb ik daar mee te maken? denk je misschien.  Jij hebt er ook mee te maken, want we dragen allemaal de lasten van overgewicht. Jij ook, zelfs als je maatje 34 hebt... 

De RIVM laat in een rapport van 2017 zien dat de grootste ziektelast is te wijten aan gedrag, het grootste sterftegetal komt door roken, en de grootste zorguitgaven (6 miljard!) is gerelateerd aan ongezonde voeding. En ongezonde voeding heeft een relatie met overgewicht. Voila; overgewicht is een maatschappelijk probleem.

Jaap Seidell (professor voeding en gezondheid) roept al jaren dat overgewicht veroorzaakt wordt door de omgeving. De zogenaamde obesogene omgeving zou er debet aan zijn dat mensen steeds dikker worden. Is dat zo?

Als we nu weten dat zowel het grootste sterftegetal en de grootste zorguitgaven te maken heeft met de BRAVO (Bewegen, roken, alcohol, voeding, ontspanning) thema's, en dus met eigen gedrag - op individuele basis - dan zouden we misschien niet meteen met een vingertje moeten wijzen naar de overheid, maar de ogen uit onze kop moeten schamen. 

Wat als ik je vertel dat we met al het voedsel dat we weggooien, we de hele wereld zouden kunnen voeden!

Of wat dacht je van deze: er sterven meer mensen aan overgewicht dan aan ondergewicht...

Is voeding en overgewicht dan nog steeds geen maatschappelijk probleem? 

Naar mijn idee is overgewicht een maatschappelijk probleem die we integraal moeten aanpakken. Op individuele basis, met steun van de omgeving. 

Jij kan zelf bijdragen aan de oplossing van overgewicht. En dan vraag jij waarschijnlijk: hoe dan???

En precies deze vraag is het probleem van het falen van de afslankinterventies. 

Opeens is er het probleem overgewicht. Tenminste zo ervaart de consument dat. En dat probleem moet snel opgelost worden. Hoe gaan we dat doen? 

Met crash diëten, hypes, detoxen, ketogeen dieet, paleo, klei slikken, konijnen keutels vreten, het maakt niet uit, als het probleem maar wordt opgelost... het resultaat? Nul komma nul. 

Bij de huidige afslankinterventies worden er twee essentiële zaken vergeten: 

1. Je lost een probleem niet op, als je niet werkt aan datgene dat het probleem heeft veroorzaakt. 

2. Je lost een probleem niet op door alleen te vragen hoe je het probleem oplost, zonder te onderzoeken waarom je dat zou willen. 

Stel je hebt het waanzinnig druk. Je maakt overuren op je werk en slaapt door teveel stress erg slecht. Je krijgt steeds vaker hoofdpijn en slikt daarvoor steeds vaker een pijnstiller. De hoofdpijn los je daarmee op. Het probleem, namelijk te veel werk en slechte nachtrust, blijft bestaan. Gevolg: je zal steeds meer pijnbestrijding moeten gebruiken en gaat ook steeds wat nieuws proberen, omdat het schijnbaar steeds minder goed werkt. 

Hetzelfde geldt voor overgewicht; jij ervaart jouw overgewicht als een probleem en denkt dat op te lossen door te gaan dieten, dan bestrijd je het resultaat van het probleem, maar niet het probleem zelf. Met als gevolg dat het probleem weer terug komt. Je hebt immers alleen aan symptoom bestrijding gedaan. Resultaat: je komt weer (meer) aan!

Om overgewicht tegen te gaan, doe je er dus verstandig aan eerst te onderzoeken hoe dit overgewicht is ontstaan. Dit kan je doen, door jezelf niet de vraag te stellen; wat moet ik doen, maar door jezelf de vraag te stellen: wat moet ik laten. Als je jezelf dat afvraagt, dan weet je zelf het antwoord op de vraag hoe jouw overgewicht is ontstaan. 

Maar daarmee ben je er nog niet.

Nog belangrijker dan de vraag wat je moet laten, is de vraag: waarom zou je het laten? Wat levert het je op? Op de korte termijn en op de lange termijn? Zolang je dat niet duidelijk maakt voor jezelf is afslanken kansloos. Handig is daarvoor een kosten-baten analyse te maken voor de lange en de korte termijn. Bijvoorbeeld: de baten voor het drinken van alcohol op de korte termijn kunnen zijn: bourgondische bevrediging, losser voelen, meer ontspannen voelen. De baten op de lange termijn: zijn er niet. De kosten op de korte termijn: het is duur, je voelt je de volgende dag niet fit. De kosten op de lange termijn: je wordt er dik van, je wilt steeds meer drinken, je loopt risio op leverprobelemen, je loop meer risico op het krijgen van bepaalde vormen van kanker. Conclusie: er zijn meer kosten dan baten. Je doet er dus verstandig aan om alcohol te laten staan. 

Dat is allemaal leuk en aardig op rationeel niveau, maar hoe zit het met je emotie? 

We weten dat al het hierboven staande alleen maar werkt, wanneer er een emotionele beslissing is gemaakt om nu eens eindelijk te starten met gedragsveranering. Koppel een emotie aan bepaald gedrag of aan het resultaat van dat gedrag. Bijvoorbeeld: door af te slanken voel ik mij trots, zelfverzekerder, mooier, sexier, sterker, enz.. Dat is naar mijn idee de enige manier om duurzaam af te slanken. En dan is het een kwestie van doorzetten, volhouden en bewust blijven waarmee je bezig bent en waarvoor je het doet. Om je daarbij te helpen, adviseer ik je je aan te melden voor de gratis 5 daagse Mindset Reset Challenge, zodat jij in 5 stappen ervaart dat ook jij blijvend an afslanken!

We weten dat de maatschappij mee moet doen om het overgewicht probleem op te lossen.

Maar jij bent een onderdeel van die maatschappij!

Begin bij jezelf, is de start van een mondiale verandering!

 

Pluk je geluk, 

Mira

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.