Yes! » Blog & zo » Vijf voedingsmythes ontkracht

Vijf voedingsmythes ontkracht

Gepubliceerd op 4 juni 2018 14:32

Zodat je weer normaal gaat doen...

 

1. Suiker is verslavend. 

Niet waar. Het handboek voor de psychologie omschrijft 11 kenmerken waar een product of handeling aan moet voldoen, voordat het als “verslavend”  bestempelt kan worden. En suiker voldoet daar gewoonweg niet aan. 

Mensen concluderen voor henzelf dat ze een suikerverslaving hebben, omdat wanneer ze een zak m&m’s open maken, ze er dan niet vanaf kunnen blijven. Of wanneer ze een stuk Tony Chocolony zeezout nemen, dan de hele reep naar binnen “moeten” schuiven. 

Reden? 

Misschien heb je hebt net een marathon gelopen en hebt snel energie nodig, of je bent verliefd, of depressief. Misschien heb je gewoonweg geen discipline of zelfcontrole.

In ieder geval is het geen suikerverslaving.

Want wees eerlijk: zou je in de zelfde situatie ook een kilo suiker naar binnen lepelen?

Het gaat om het hele product dat maakt dat mensen er moeilijk vanaf kunnen blijven en de sociaal emotionele context waarin een suikerrijke PRODUCT wordt genuttigd. 

We krijgen en geven nog steeds graag bonbons aan onze geliefde en we proppen ons graag vol met chocolade wanneer dezelfde geliefde een rotstreek heeft uitgehaald. 

Genetisch gezien hebben wij mensen wel een voorliefde voor zoet en vet. Dat stamt uit de oertijd, waarbij we de energie uit suiker nodig hadden om een speer in een bizon te steken en vet als reserve energie als de bizons weer eens verstoppertje aan het spelen waren. 

Tegenwoordig hoeven we niet meer zelf een bizon te killen.

Tegenwoordig hebben we Marsen en Snikkers en M&M's; de (genetische) perfecte combi van suiker en vet. 

Geen bizons meer om op te jagen, maar wel de M&M's. Geen wonder dat we steeds zwaarder worden. 

Maar laten we suiker dan niet bestempelen als verslavend. 

 

Detoxen is gezond. 

Niet waar. Ergo: het is ongezond. Door plotseling niets meer te eten, behalve koudgeperste-linksdraaiende-tarwegras-met-hymalaya -zout-ellende-smoothie, gooit je lichaam versneld allerlei gifstoffen in je bloedbaan. 

“Ja maar, door te spoelen, raak ik juist al die gifstoffen en schimmels kwijt.” 

Helaas! Je lichaam kan je niet klysmatisch schoonspuiten. Het is namelijk geen dichte buis die begint bij de mond en eindigt bij de kont. Deze buis heeft namelijk een hele hoop tentakels die ervoor zorgen dat je hele lichaam gevoed wordt. Of vergiftigd.

“Ja maar, ik voel me altijd zo fit na een detox-kuur.”

En hier is de misleiding. Want mensen geloven in respons; dat wat je ervaart is waar. 

Je ervaart fitheid en connect dat met de detox-kuur. Of welke andere methode dan ook!

Lieve mensen, je voelt je niet fit door de hand geplukte kruiden theetjes. Je voelt je fit omdat je geen rotzooi eet, omdat je je snacks laat staan, je toastjes met druipende vette kaas, je zoute pinda’s met wijn en bier, je witte bolletjes met hagelslag. Als je al deze producten zou vervangen voor rauwkost en groenten, dan heb je geen klei-kuur nodig om je Superman/-vrouw te voelen. 

 

3. Boter is gezonder dan margarine. 

Nog altijd zijn veel mensen ervan overtuigd dat wat natuurlijk is per definitie gezond is. Ooit gehoord van giftige paddenstoelen, of cannabis of cocaïne? Anyway ik dwaal af...

Mensen er is een reden waarom voeding voor ons bewerkt wordt. En ja, dat heeft ook commerciële doelen (smaakvoorkeuren en dus grotere afzetmarkt, houdbaarheid, presentatie, enz.), maar vooral wordt voeding bewerkt om het veiliger voor ons te maken. 

Van rauwe melk zouden we ziek worden. 

Onbewerkte boter wordt ranzig. 

De E-nummers zijn niet per definitie gif; sterker ze zijn in het leven geroepen om onze voeding veiliger te maken. 

Terug naar boter versus margarine. 

De smeerbare margarine wordt voornamelijk smeerbaar door de plantaardige oliën die zijn toegevoegd. En laat dat nu heel gezonde, onverzadigde essentiële vetzuren zijn. 

Zo zit er in margarine 15% verzadigd vet tegenover 51% verzadigd vet in roomboter. Ondanks dat roomboter een natuurproduct is, maakt dat het verzadigde vet niet minder ongezond. 

En deze verzadigde vetten zijn de boosdoeners. Die zorgen voor verhoogde cholesterol en daarmee verhoogde risico op hart- en vaatziekte. 

In smeerbare margarine wordt daarnaast ook omega vetzuren en vitamine D toegevoegd, welke zeer functioneel zijn.

Dus nee, roomboter is niet beter dan smeerbare margarines. Wel lekkerder, maar dat is een ander verhaal. 

 

4. Je moet regelmatig, verspreid over de dag eten als je wil afvallen.

Niet waar. Dit is echt een heel oude hardnekkige mythe. Je weet wel: als je wil afvallen moet je regelmatig eten om je kacheltje brandend te houden. 

Toen ik 25 jaar geleden met het geven van voedingsadvies begon, was dat ook mijn verhaald. Zo had ik het ook geleerd vanuit mijn opleiding. Tegenwoordig weten we dat dit verhaal niet klopt. 

Een negatieve energiebalans is leidend of je wel of niet afvalt. Wat deze energie is, hoe het wordt ingenomen en wanneer doet niet ter zake. 

Wel weten we dat het plots veranderen van eetmomenten (dus je bent gewent 2 keer per dag te eten en gaat plotseling naar 6 keer per dag of andersom)een negatieve invloed kan hebben op je stofwisseling. Dus blijf gewoon doen wat je gewend bent.

Dat kacheltje gaat alleen maar harder branden als jij meer beweegt.

Gelijk een auto, de verbranding komt pas op gang wanneer je de startmotor start. Bij stilstaan gebeurd er bar weinig. 

5. Mensen met overgewicht hebben geen discipline.

Graag plakken we bij iemand met overgewicht een label op zijn/haar voorhoofd; "geen wilskracht", "geen doorzettingsvermogen", "levensgenieter", "geen discipline of zelfcontrole". Wel of geen overgewicht, wij mensen zijn geprogrammeerd om te labelen. De kunst is je daar bewust van te zijn, waardoor je anders gaat handelen.

Het vreemde is dat mensen zichzelf vaak ook een label geven, waardoor er een eigenschap die eerst door een ander is gegeven plots een identiteit gaat worden. 

Je hebt geen vet, maar je bent vet.

Je vindt sporten niet alleen leuk, je bent een sporter.

Je hebt minder zelfcontrole, je bent een loser. 

Identiteit is deels aangeboren en deels maakbaar.

Zo ook zelfcontrole.

De mate van zelfcontrole is genetisch bepaald. 

Mensen met overgewicht hebben dus niet per definitie geen discipline. Ze zijn mogelijk genetisch behept met een lagere mate van zelfcontrole. 

Ik zeg hiermee niet dat er dus niets mee gedaan kan worden, want ook zelfcontrole is te trainen. Ik wil je alleen vragen minder snel te labelen; want soms sticker je gewoon verkeerd. 

 

Laten we pijlen plakken die wijzen naar de juiste oplossingen, in plaatst van maar te vreten wat er op je bordje komt.

 

Lieve groet,

Mira


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.