Yes! » 10 afslank-tips-zonder-dieet/tips

10 Afslank-Tips-Zonder-Dieet; omdat je ook op een leuke manier kan afvallen.

1

Eet zoveel mogelijk groenten

Per dag tenminste 2,5 ons groenten. Dat is het advies van de gezondheidsraad. Hiermee verklein je het risico op het krijgen van chronische ziekten. EN het is zeer laag in calorische waarde. Je kan het praktisch onbeperkt eten. Daarnaast zitten er veel vezels in groenten. Deze zijn noodzakelijk voor een goede gezondheid en zorgen voor een goed vol gevoel.

 

2

Eet je broodmaaltijd met mes en vork.

We zijn gewend een 'hammetje' in de hand te nemen. Lekker makkelijk en lekker snel.. Risico is dan dat je vaak te snel en te veel eet. Wanneer je, ook je broodmaaltijd, met mes en vork eet, zal je altijd minder eten. Dit komt omdat het langer duurt, waardoor je brein na 15 minuten 'ik ben verzadigd' signaal ontvangt. Daarnaast eet je met mes en vork bewuster en daardoor langzamer en minder. (Dus ook minder k.cal..)

 

3

Elke hap tien keer kauwen.

Vroeger zei mijn moeder altijd: langer kauwen! Nu weet ik waarom: koolhydraten verteren al in de mond met behulp van het enzym amylase. Dit enzym zit in speeksel. Je ontwikkeld meer speeksel door beter en langer te kauwen. Daarnaast zorgt het meer vermalen van voedsel voor een betere stofwisseling. Meer kauwen zorgt er ook voor dat je langzamer eet. Het voordeel hiervan hebben we besproken bij nummer twee.

 

4

Eet van een kleiner bordje.

Je kent het vast; heb je afgesproken om maar een keer op te scheppen. Schep je gewoon heel veel op een groot bord! We zijn uitgerust met fantastische methodieken om jezelf in de maling te nemen. Laten we daar dan omgekeerd gebruik van maken: schep je maaltijd voortaan op een kleiner bordje. Een ontbijtbordje bijvoorbeeld. En dan niet twee keer opscheppen hé! 

 

5

Drink een groot glas water voor elke maaltijd.

Een volle maag geeft een signaal naar de hersenen dat je vol zit. Een volle maag krijg je sneller door het eten van veel vezels. Deze zitten in volkoren producten en groenten en fruit. Vezels zetten uit in de maag, waardoor deze dus sneller gevuld is met praktisch geen k.calorien.. Water doet hetzelfde! Je maag weet niet of het gevuld is met voedsel of met vocht.

 

6

Verklein je porties!

We weten immers dat je kan afvallen door alleen maar Mac Donalds te eten of alleen maar ijsjes. We weten inmiddels ook dat, of je nu koolhydraat-arm of vet-arm eet, dat niet uitmaakt als je wilt afvallen. Bij afslanken gaat het maar om een regel: minder energie (calorieën) erin en meer energie eruit. Of te wel: creëer een negatieve energiebalans. En dat doe je door simpel weg je porties te verkleinen. 

 

7

Creëer inzicht in energie inname en energie verbruik.

We zijn bij Ftispel geen voorstander van het tellen van calorieën. Echter een mate van inzicht is handig, zodat je een juiste beslissing kan maken. Wist je bijvoorbeeld dat een Mac. Nuggets Menu 1230 k. calorieën levert? Ja, en? zal je misschien denken. Maar wat nu als ik je zeg dat je daar een halve marathon voor moet lopen om dat te verbranden? Waarschijnlijk maak je dan een andere keuze. 

 

8

Eet bewust.

De start van bewust eten, is weten waarom je eet. Wat wil je bereiken met je eten? Is het vulling of voeding? Geeft het energie of eet je om te verdoven? Wanneer je weet waarom je eet, kan je de beste keuzes maken. Bedenk daarbij dat de uiteindelijke uitkomst altijd GELUK is. Eten is een onderdeel van geluk. Zowel in een sociale setting als in relatie tot je gezondheid. 

 

9

Zak in de supermarkt door je knieën.

In de supermarkt staan de A-merken altijd op ooghoogte en de B-merken of huismerken onderaan. En bij heel veel producten zijn juist die B-merken beter dan de A-merken. Denk bijvoorbeeld aan een product als Quaker meusli of huismerk; waarbij de laatste doorgaans een stuk gezonder is, want minder toevoegingen. Voor veel producten geldt: hoe minder toevoegingen, hoe beter.

 

10

Zie voeding weer als voeding.

Naar mijn idee heeft voeding twee functies: 1: energie geven, 2: plezier geven. Als je dat voor ogen houdt, dan hoef je niet zo spastisch met voeding om te gaan. Dan hoef je een boterham niet te ontleden in allerlei losse nutriënten, maar zie wat het is, namelijk een boterham. Niets meer, niets minder. Het gaat niet om details, het gaat om het geheel. ENERGIE en GELUK.